جارى فتح الساعة......

بوكس السعادة.. آخر تقاليع حلاوة المولد

مع اقتراب حلول موعد المولد النبوي الشريف، بدأت المحال في عرض عروسة وحصان المولد بجانب حلويات المولد، وفي المقابل لم يقتصر الأمر على العبوات ومشتقاتها داخل المحال، ولكن عرضت بعض الصفحات الإلكترونية هدايا بمناسبة “المولد النبوى الشريف”.

عرائس مضيئة

وكانت إحدى تلك الصفحات الهدايا “المولد أحلى عندنا، عروسة المولد رسالة علشان تقدمها هدية وأنت كاتب فيها كل اللي نفسك فيه، بالاسم الذي تختاره، العروس خشب اكريلك مضيء بأكثر من 6 ألوان مع وحدة الريموت لتغيير ألوان الإضاءة مع حفر الصورة والاسم وكمان عرايس خشب مطبوع عليها أسمائكم وصوركم وبنقدم بوكس السعادة”.

بوكس السعادة

وعبر منشور إلكتروني عرض الأدمن، ما يعرف بـ”بوكس السعادة”، وهو عبارة عن “بوكس بداخله عروسة المولد، حلويات المولد النبوى الشريف، ومحفور عليه صورة لذكرى بتحبها أو اسم شخص تحبه”.

أسعار الهدايا

وعند التواصل مع مسؤول الصفحة الإلكترونية، شرح محتوى هدايا المولد النبوي الشريف “في عروسة خشب مطبوع عليها الصورة والاسم، وسعرها 150 جنيها، مقاس العروسة بمفردها 14.5* 23 سم والقاعدة 3 سم والسمك 5 مم، وسعر الحصان بـ120 جنيها”.

يقول مسؤول الصفحة الالكترونية “البوكس سعره 250 جنيها ولو تم إضافة حلويات، يكون 100 جنيه ومقاس البوكس: 35 * 25، ارتفاع 7سم”.

عروسة مضيئة

وتابع “وأيضا مجموعة العرائس المضئية، وهي عبارة عن عروسة مضيئة بأكثر من 6 ألوان مع وحدة الريموت والبطارية مع حفر الصورة والاسم، السعر 250 جنيها  المقاس:14 * 23 سم والقاعدة 17*10 سم”.

وكشف “التوصيل خلال 5 أيام، ويمكن التواصل عبر الصفحة الإلكترونية والواتس اب”.

عروسة خشب

صفحة إلكترونية أخرى تعرض منتجاتها من عروسة وحصان المولد، “دلوقتي تقدر تعمل عروسة المولد استاند خشب مطبوع ألوان وكمان بالاسم أحلى هدية مش ممكن تتنسي  والسعر 60 جنيها للعروسة و70 للحصان، لخطيبتك أو زوجتك وتوصلك لحد البيت، والمقاس١٦.٥×١٤,٥ سم، والخامة خشب تقطيع ليزر مطبوع الوان”.. حسب ما ورد بالمنشور الإلكتروني.

وتتواجد عروسة وحصان المولد داخل المحل، وتعرض بأسعار تبدأ من 5 جنيهات لتصل لـ 50 جنيهات، ومصنعة من السكر.

إقبال الفتيات

وحول الإقبال على تلك النوعية من الهدايا يقول أحمد عبد الهادي، محاسب، إن “البنات بتحب النوعية دي من الهدايا أكثر من حلاوة المولد، لأنها بتكون خاصة وباسمها وبتحتفظ به للذكرى”.

تقليعة جديدة

فيما قالت رباب محمد، طالبة، أن تلك النوعية من هدايا المولد النبوي “تقليعة جديدة ومبتكرة، وفيها خصوصية ومش تقليدية زي علبة حلاوة المولد، وأي بنت بتحب النوعية دي من الهدايا، من خطيبها أو زوجها”.

اضف رد

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*