منوعات

لقاء نادر مع محمد صلاح قبل الشهرة: الزمالك قالولي لسه بدري عليك

نشر موقع ذا ميرور البريطاني، بعد حصول «محمد صلاح» على جائزة أفضل لاعب في أفريقيا من بي بي سي، لقاء نادرا مع النجم المصري ومهاجم ليفربول الانجليزي، يكشف فيه عن بداياته المتواضعة، وأحلامه وآماله.

وتحدث محمد صلاح، في اللقاء الذي تم بعد سنة من انتقاله لنادي بازل عن عائلته ونشأته، حيث كان والده عاشق كرة القدم وهو مصدر تشجيعه في كل خطوة تقدم فيها.

“حلمي كان زي أي لاعب إني أروح النادي الأهلي أو الزمالك” هكذ عبر صلاح عن حلمه منذ بداية لمس قدمه للكرة فلم يكن يعلم أنه سيصبح مصدر الفخر لبلاده وأنه سيحقق كل تلك النجاحات في المكان الذي يستحق أن يكون به، في تلك اللحظة استكمل حديثه “كان المفروض أروح نادي الزمالك لكن رفضوني وقالوا لسة بدري عليك”.

“كنت من صغري بلعب كورة مع أصحابي في الشارع”، لم يولد صلاح بمعلقة ذهب في فمه فقد نشئ في عائلة بسيطة، يقول “عيلتي زي أي عيلة، والدي ووالدتي عايشين، ومعايا أخويا وأختي والحمدلله حياتنا بسيطة، ومستوانا مش عالي أوي لحد دلوقتي وده الأحسن”.

رأى والد محمد صلاح فيه موهبة خفية فقرر أن يشجعه .. “كان دايما بيشجعني وبيسافر معايا عشان ألعب لإني كنت صغير، وبعد كدة قالي لازم تتعود تسافر لوحدك .. فكنت بروح وأرجع كل يوم 5 مرات في الأسبوع.

اختتم صلاح كلامه قائلًا: “هنا الاهتمام جامد والناس بيكرموني ويكلموني بعد كل جائزة يباركولي وده بيفرحني ويحسسني إني لاعب مهم”.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق